3 Fotbollsmålvakter som fått rött kort

Att målvakter utvisas hör inte till vanligheterna. Det är helt enkelt tämligen ovanligt att de hamnar i den typ av situationer som slutar med att de får rött kort. Ett skäl till att såpass få målvakter fått rött kort är förstås att de inte lika ofta hamnar i den typen av spelsituationer där de riskerar att få det. Utöver det är målvakterna ofta de mest humörmässigt jämna spelarna i sina respektive lag. Det gör att målvakterna som hamnat i den situationen är relativt få. Av den anledningen ska vi titta på några av de mest anmärkningsvärda fallen av målvakter som utvisats.

O’Learys är förstås en av de bästa pubkedjorna för dig som är sportintresserad. Det spelar ju faktiskt inte någon roll vart du riktar blicken när du är där, den tenderar alltid att falla på en TV-skärm som visar något av alla dagens sportevents. Nu är O’Learys ibland mer än en pub. Kedjans filial i Kista är ett utmärkt ställe för ett barnkalas med ett oslagbart utbud av aktiviteter i form av lek och spel. Bland aktiviteterna finns bowling, gokart, bio, shuffleboard och mycket annat.

Oliver Kahn

Kahn är tveklöst en av modern fotbolls legendarer. Den tyske målvakten blev känd både som en av världens bästa i sitt skrå men också som en av de mest okonventionella. Han var aggressiv och energisk på plan. Det var under en hörnspark i en match mellan Hansa Rostock och Kahns lag Bayern München som han i 90:e minuten beslöt sig för att använda händerna för att knuffa in bollen i motståndarnas mål. Det röda kortet åkte förstås fram och Kahn fick spendera återstående (korta) tid utanför plan.

Gianluca Pagliuca

Den italienska målvakten Pagliuca var om inget annat ett riktigt proffs som sällan gjorde något omdömeslöst. Dock inträffade det redan i den 21 minuten i Italiens match mot Norge i VM 1994 att han hamnade i en situation mot Oyvind Leonhardsen som slutade med att han fick rött kort. Det vittnar om styrkan i den årgångens italienska VM-lag att de trots målvaktens tidiga uttåg vann matchen.

Esteban Alvarado

Det händer ibland att fans av olika anledningar tar sig in på fotbollsplanen. Det brukar inte vara så mycket mer än oönskade hyss avsedda att skryta för kompisarna. Alvarado spelade 2011 i det Holländska laget AZ Alkmaar. Under en match mot Ajax i december det året tog sig ett berusat fan in på fotbollsplanen under andra halvlek och attackerade målvakten som besvarade det med att sparka på mannen. Domaren gav i sin tur Esteban rött kort vilket fick hans lagkamrater att kliva av planen i protest. Mannen som tog sig in på planen bestraffades med en livstids avstängning från Ajax fotbollsmatcher.