Träna för att bli bra på fotboll

För att bli bra på fotboll krävs givetvis väldigt mycket fotbollsträning. Men den smarte fotbollsspelaren ser också till att utöva en eller ett par kompletterande sporter. Nackdelen med att träna helt sportspecifikt, särskilt för dig som är lite äldre och spelar på motsvarande Korpen-nivå, är att för mycket av samma lätt leder till onödiga skador. Leder, ligament och muskelfästen tenderar att slitas väldigt mycket. Då är det bra att stärka upp dem med hjälp av någon annan form av motion.

Padel

Ingen kan ha missat den nya innesporten Padel. De senaste åren har det byggs padelhallar bokstavligt talat överallt och det finns inga tecken på att intresset för sporten ska minska. Fördelen med Padel är att det är en sport som är lätt att börja med. Du behöver ett par kompisar, ett padelracket och ett par bra skor. Sen är det bara att snabbt läsa på om reglerna och boka en bana. Padel ger mycket explosiv underkroppsstyrka vilket har bra överföring på fotbollen. Men att du gör det på ett annat underlag och med delvis andra rörelser är gynnsamt i längden. Det är dessutom väldigt roligt, särskilt om du köper ett riktigt bra padelrack.

Styrketräning

Ett av de bästa sätten att stärka upp din kropp på är givetvis med hjälp av styrketräning. Fokusera på att jobba med olika underkroppsövningar. Antingen med hjälp av maskiner eller i form av knäböj med fria vikter. Du kan med fördel ge dig på ett mer högintensivt (HIIT) styrketräningsupplägg. Exempel på sådant är crossfit eller traditionell cirkelträning. Här får du både flås och styrka på samma gång. Om du jobbar med lätta vikter men många repetitioner kommer du dessutom stärka alla leder i kroppen vilket kommer göra dig mindre skadebenägen i framtiden.

Löpträning

Löpträning är en klassisk sak att kombinera med fotboll. Som fotbollsspelare behöver du ha bra kondition av flera anledningar. Dels kommer du orka prestera bra även i långa matcher. Men det är också så att om du har en bra grundkondition minskar skaderisken markant. Om du är helt uttröttad under en match ökar risken att du ska ta dumma beslut eller göra misstag. Kasta dig in i den där glidtacklingen, eller snubbla på dina egna fötter.

Löpträning kan dock bedrivas på många olika sätt där långdistanslöpning sällan är det bästa alternativet. Det medför nämligen många egna skaderisker. Satsa istället på att jobba mycket med sprintar och intervallträning. Det ger minst lika bra konditionsmässig avkastning men är betydligt skonsammare för kroppen. Om du ändå vill ge dig ut på längre löpturer är det generellt sett bättre för dina knän att springa i skogen eller i ett elljusspår än på asfalt.