Fotbollsdomare – utbildning och yrke

Som fotbollsdomare har du stor makt över vad som händer i en match. Du avgör vad som är tillåtet i form av hårt spel och efterslängar, du avgör när en hörna, frispark eller straff ska slås. Du avgör varningar och utvisningar. Du avgör när målet har gått in. Allt på några sekunder. I divisioner där det går snabbare har du linjemän till din hjälp att se när bollen är över kantlinjen och offside sker. Det är inte helt enkelt. Och även om du kan alla regler, och har speluppfattning som ett underverk, ska du också vara en ledare på planen, som hjälper till att skapa en god och fair play stämning även i det tuffaste av derbyn i division 2. Du ska kunna hantera publikens ständiga ovett, och vända en negativ situation så den fokuserar på spelet. Till din hjälp har du en visselpipa och gula och röda kort. Har du vad som krävs?

Ledarskapsutbildning och stegvis träning

För den som börjat döma i unga år i klubblag och pojk- och ficklag är steget inte så stort att påbörja en domarkurs. De finns på många platser och nivåer. domarkommittén är den kommitté som en gång om året beslutar på vilken nivå en domare har rätt att döma. De består av förtroendevalda som en gång om året samlar in beslutsunderlag från observatörer, lagledare och coacher.Observatörer åker runt och tittar på hur domare och assisterande domare utför sitt arbete på plats, i samtliga divisioner från division 3 och uppåt herr, och division 1 dam. För att lyckas som domare måste du förutom ovanstående nämnd kompetens ha en rejält väl utvecklad stresstålighet. Att fatta snabba beslut utan att låta sig påverkas av en arg hemmapublik och skrikande coacher är en konst. Den kräver dessutom utbildning i stresshantering och träning, vilket ingår som en obligatorisk del i en stegvis utbildning till domare. Det är ju inte ovanligt att domaren upplevs förhindra att laget vinner även om domaren just då dömer helt efter konstens alla regler, och kritiken kan vara hetsig.

Att döma högre divisioner

När en fotbollsdomare har bedömts klara av de högre divisionerna kan uppdraget se lite annorlunda ut. Spelet går snabbare, publiken är större, matcherna filmas och sänds ofta även direkt i tv. Spelarna och coacherna är dock oftast mer professionella och ger inte lika lätt uttryck för sin frustration vilket kan göra att de bättre klarar av att fokusera på spelet. I vissa serier spelar lagen över hela Sverige, och det kan vara svårt att snabbt ta sig fram med utrustning på allmänna kommunikationsmedel. Kör man mycket som domare kan man tycka att tjänstebil kan vara nödvändigt så den egna bilen inte slits för hårt. I de högsta serierna är ersättningen per match baserad på att det kan vara långt att åka, och i de lägre serierna på att det sällar är längre sträckor mellan matcherna. Huvuddomare har mer betalt per match än assisterande domare, vilket faller sig helt naturligt med tanke på ansvarsfördelningen.