Stabila fotbollskämpar

De är spelarna som drar de tunga lassen lite i skymundan. Kämparna som gör det otacksamma defensiva arbetet eller som fördelar bollarna. I det här inlägget ska vi ta en titt på några av fotbollshistoriens största kämpar, de som gör det tråkiga arbetet på fotbollsplanen. De som bryter motståndarlagets anfall och fördelar bollar till offensiva spelare. Fotbollsplanens revisorer om du så vill.

Skillnaden mellan en playmaker och en defensiv mittfältare är lite som skillnaden mellan en reklamfilm och profilprodukter. Låt mig förklara. Bra marknadsföring handlar om kreativitet, men det handlar också om att hålla det egna varumärket närvarande. En reklamfilm är den yttersta, kreativa formen av marknadsföring medan profilprodukterna är lite mer vardagliga. Båda formerna är lika nödvändiga. Hos Printer kan du hitta ett brett urval av profilprodukter redo att prydas av ditt företags logotyp.

Diego Simeone, Argentina

Simeone var med om att vinna 106 matcher för sitt landslag, en bedrift som gjorde att han slog ett rekord som tidigare hölls av landsmannen Maradona. På klubblagsnivå stannade han aldrig länge i någon klubb, han spelade aldrig mer än 100 matcher för någon av klubbarna han spelade för. Till skillnad från många andra i fotbollshistorien som ofta bytte klubb berodde det i Simeones fall inte på att han var för dålig för att platsa. Han var helt enkelt väldigt eftertraktad.

Edgar Davids, Nederländerna

Okej, den här artikeln handlar om spelarna som gör grovjobbet, ofta i skymundan – och det sista stämmer definitivt inte in på Edgar Davids. Rent visuellt är han en av de mest karaktäristiska spelarna någonsin med sina dreads och glasögon. Han var också en fantastisk defensiv mittfältare med en otrolig förmåga att vända motståndarlagets anfall till kontringar.

Didier Deschamps, Frankrike

Deschamps spelade rollen som defensiv mittfältare till perfektion. Som spelare var han en typisk ’vattenbärare’ i meningen att han gjorde allt det smutsiga arbetet hans flashigare generationskamrater inte gjorde (Zidane, Cantona, Henry). Han höll tätt bakåt, vann tillbaka bollar och levererade dem vidare till sina offensiva medspelare.

Roy Keane, Irland

Roy Keane var herre på mittfältet i Manchester United under klubbens mest framgångsrika period. Minst lika känd för sitt temperament som för sitt stora hjärta på planen. Bakom den aggressiva framtoningen fanns en fotbollsspelare av hög kvalitet. Tränaren Alex Ferguson hävdar att Keane är den bästa spelaren han coachat.

Lothar Matthaus, Tyskland

Många skulle säga att Lothar Matthaus är den bäste defensiva mittfältaren någonsin, och de är inte fel ute. Matthaus hade en fantastisk karriär med fem spelade världsmästerskap, 7 titlar i Bundesliga, en vinst i Serie A och två medaljplatser i UEFA-kuppen. Han var den förste spelaren som utnämndes till ’årets spelare’ av FIFA, 1991, och 38 år gammal blev han utnämnd till årets spelare i Tyskland.