Svenska fotbollslandslaget

Det svenska fotbollslandslaget har alltid haft en plats i svenskarnas hjärtan, oftast även bland de som till vardags inte är särskilt sportintresserade. Det är något särskilt med EM och VM, och det är i sådana sammanhang som legender skapas. På pappret är herrarnas största framgångar OS-guld i London 1948, VM-silver på hemmaplan 1958, VM-brons 1950 och 1994 samt OS-brons 1924 och 1952. De som spelat allra flest landskamper är i nämnd ordning mittfältaren Anders Svensson, målvakterna Thomas Ravelli och Andreas Isaksson, mittfältaren Kim Källström och försvararen Olof Mellberg. På en god sjätteplats kommer anfallaren Zlatan Ibrahimovic som totalt gjorde 116 matcher i Blågult, dock med modesta 9 i målfacit. På damsidan ligger Sverige högt på världsrankingen och pendlar mellan tredje och sjätte plats. Ett OS-silver 2016 och EM-brons 2013 är bara ett axplock av meriterna, och båda dessa höjdpunkter nåddes under ledning av den ikoniska tränaren Pia Sundhage som tillträdde 2012.

Zlatan efterfrågad även efter landslagskarriären

2017 presenterade Google statistik över världens mest googlade fotbollsspelare i Premier League, och vinnaren var svenska Zlatan Ibrahimovic som då bara spelat en säsong i Manchester United. De mest populära sökfrågorna handlade om Zlatans ålder, längd och hans lön. Det som står ut i statistiken är dock att det inte är svenskarna som är mest intresserade av Zlatan, utan att de flesta frågorna kommer ifrån Uganda. Kanske bidrar det till siffrorna att Zlatan generellt är väldigt noggrann med att inte visa upp sitt privatliv, och bara synas i de kanaler han själv väljer, men just hans längd, ålder och lön är tämligen offentliga siffror som det inte finns någon anledning att dölja. Istället för att gå på kändisfester och galor har Zlatan valt att hålla familjen borta från rampljuset och satsat helt på fotbollen, samt sina affärsmässiga satsningar. Utöver samarbetet med ett känt bilmärke och en hälsodryck kan du även köpa Zlatan-underkläder, Zlatan-parfym och spela Zlatan-spelet från det spelföretag som han själv också investerat i. Det finns alltså många anledningar att fortsätta söka på “Ibra”.

Fotboll för alla

För den som vill avancera från tv-tittandet och sen en match på riktigt så kommer det möjligheter med jämna mellanrum. Damernas hemmaarena är Gamla Ullevi i Göteborg och herrarnas dito är Friends Arena i Solna utanför Stockholm. Där spelas både träningslandskamper, uppvisningsmatcher och kvalmatcher till mästerskap. Det finns även paketresor om du till exempel vill se på fotboll och spela minigolf Stockholm så går det att boka både resa, boende och evenemangsbiljetter hos olika förmedlare. Och att se en match på plats är en helt annan upplevelse än att se det på tv. Du kommer känna stämningen i luften när tusentals människor vill samma sak, att laget ska vinna! Passa på att äta något gott i arenans restaurang eller bara ta en korv med bröd i kiosken. Stäm in i hejaramsorna, det hör till deras karaktär att de är väldigt lätta att lära sig. Välj att stå med klacken eller sitta på familjesektionen.