Världens bäst betalda fotbollsspelare

Fotboll är en av världens mest populäraste sporter och enligt internationella fotbollsförbundet Fifa så spelar ungefär 240 miljoner människor i 200 länder fotboll regelbundet. Fotbolls-VM är det mest sedda sportevenemanget i världen och VM-finalen år 2006 uppges 715 miljoner människor världen över ha skådat. Det är inte heller någon hemlighet att världens fotbollsspelare tjänar bra med pengar, men vilka spelare tjänar mest egentligen? Här kommer en lista med de tre fotbollsspelare som drog in mest pengar under 2018.

1. Lionel Messi

2018 var argentinaren Lionel Messi den bäst betalda fotbollsspelaren i världen med en inkomst på 126 miljoner euro vilket motsvarade 1,3 miljarder svenska kronor. Messi spelar med FC Barcelona och bara kontraktet ger honom 70 miljoner dollar varje år och vissa vinster och liknande ger spelarna bonusar. Enligt uppgifter skulle Messi inkassera 12 miljoner dollar om Barcelona vinner Champions league 2019. Det finns också en så kallad lojalitetsbonus som innebär att om Messi stannar hela sin kontraktstid, som sträcker sig till 2021, inkasserar han ytterligare 70 miljoner dollar.

2. Cristiano Ronaldo

En fotbollsspelare som anses vara en av de bästa genom tiderna är Cristiano Ronaldo som ligger på andra platsen över de bäst betalda fotbollsspelare över hela världen. Hans genombrott kom i Manchester United och sedan via Real Madrid i Serie A och Juventus men efter nio år i klubben lämnade Ronaldo Real Madrid inför säsongen 2018/19 till Juventus för att han var ute efter nya utmaningar och det sägs att klubben fick betala ungefär 1,1 miljarder svenska kronor för spelaren. 2018 tjänade Ronaldo 94 miljoner euro, vilket motsvarade ungefär 975 miljoner kronor.

3. Neymar

På tredje platsen av fotbollsspelare som tjänar mest är brasilianaren Neymar. Neymar har tidigare tillhört Barcelona men köptes av Paris Saint Germain inför säsongen 2017/18 för runt 2,1 miljarder kronor vilket var rekord inom fotbollsvärlden. Det har gått bra för brasilianaren som har gjort 33 mål på 33 matcher men det ryktas ändå om att klubben inte är helt nöjd med Neymar och han uppges heller inte vara helt nöjd med Paris och det ska vara flera klubbar som anges vara intresserade att köpa loss honom från sitt kontrakt som är på 5 år. 2018 drog Neymar in en förmögenhet på 81,5 miljoner euro.

Beställ en handduk med din favoritklubb på! Med ett badlakan med personligt tryck känner du igen din plats på stranden! De tre bäst betalda fotbollsspelarna är också tre av dom fem bäst betalda idrottsmän i hela världen och drog sammanlagt in 301,5 miljoner euro under 2018. Vår egen Zlatan Ibrahimovic tjänade ungefär 1,2 miljoner euro under 2018, vilket motsvarade cirka 12,5 miljoner svenska kronor och han uppges ha ett mycket bra ettårs kontrakt med Juventus som kommer göra inkomsten 2019 ännu högre.