Fotboll kan spelas överallt

Fotboll har alltid setts som folkets sport just för att den kan utföras var som helst på jorden. Man behöver inte vara miljonär för att kunna utöva sporten då det enda som behövs är en boll och två stolpar som mål. Hur många har inte spelat fotboll under sin barndom där målstolparna utgjordes av tröjor man slängt på marken, en boll som knappt orkade fram till mållinjen och skor som var antingen för stora eller för små. I fotboll pratar alla samma språk och det är just det som är det fina. Nämn en berömd fotbollsspelare i vilket land som helst och folk vet vem det är.

Gräs eller konstgräs

Det spelar ingen roll varifrån man kommer, vilket kön man har eller hur gammal man är. Fotboll är en sport som engagerar och sammanför folk. I de större ligorna är det ett stort urval av spelare från olika kulturer och världsdelar som inte talar samma språk men ändå lyckas spela som ett lag. Fotboll spelas i alla världsdelar och ett sätt att kommunicera med lokalbefolkningen är att man tar med fotbollsskor till Tanzania för att bjuda på en fotbollsmatch. Gräs eller konstgräs är en omdiskuterad fråga världen över oberoende om det gäller ett lag från en liten by i Sverige eller ett stort lag från Premier League. Det finns både för- och nackdelar med båda alternativen.

Det roliga med fotboll

Fotboll skiljer sig från andra sporter tack vare sina hängivna supportrar. Vissa människor reser land och rike runt för att få följa sitt lokala lag oberoende vilken division de spelar i. Fotboll är en så pass känslomässig sport att de flesta supportrar följer sitt lag engagerat från läktaren. Supporterföreningar bildas för att se till att hjälpa laget ytterligare och många lag har ett stort verbalt stöd från läktaren. Det verbala stödet kan lyfta fram hemmalaget. Dagar innan stora matcher går de flesta supportrarna på tårna och det finns en nervositet i luften. På matchdagar är det samma nervositet hos alla supportrar oavsett om man sitter i ett uterum och tittar matchen eller står på läktaren.