Fotbollsregler: så fungerar rött och gult kort

Om du någon gång sett en fotbollsmatch på riktigt eller på TV har du med all säkerhet också sett till domarens gula eller röda kort. Nästan alla matcher på alla nivåer innehåller åtminstone ett av dem, och i stora matcher är det inte helt ovanligt att man får se dem flera gånger. Även om du vet att ett gult kort betyder varning och ett rött kort betyder utvisning så kanske du inte känner till vilka andra konsekvenser som korten kan ha. Alla röda kort ger i längden inte samma straff utan en avstängning varierar från spelare till spelare.

Mer än bara omedelbar påverkan

Både gula och röda kort kan bli avgörande för utgången av både matcher och turneringar. Beckhams röda kort i VM -98 gjorde honom till syndabock på hemmaplan och och Zidanes utvisning i VM-finalen 2006 var omedelbart bidragande till att Frankrike förlorade guldet. I dessa fall var det dessa två incidenter som kostade hela laget prestigefyllda titlar. En spelare som får ett rött kort blir också avstängd i ett visst antal matcher beroende på hur allvarlig incidenten var. Befinner sig ett lag mitt i en turnering som EM eller VM och en spelare mottar ett rött kort med flera matchers avstängning kan detta innebära att spelare missar hela turneringen. Ett gruppspel i dessa turneringar består bara av tre matcher, och det är vinna eller försvinna som gäller.

Att ha kort i bagaget

Om du är en av de som föredrar att spendera sommaren inomhus framför TV:n när VM och EM drar igång så vet du säkert redan hur de intrikata reglerna kring antalet mottagna kort fungerar. Det går ju att följa fotbollen från terrassen också med utemöbler av god kvalité, så varför inte lära upp hela familjen i fotbollens alla regler? När det gäller lag som ligger på lika poäng så måste man kunna räkna ut vilket lag som ligger först med hjälp av andra parametrar än just vunna poäng. Man betraktar inbördes möte, målskillnad, antal gjorda mål, och till slut också antalet ackumulerade kort. Skulle två lag vara helt lika kan det alltså spela roll om man har dragit på sig många gula kort i turneringen.