Optimera dina chanser att lyckas inom fotbollen

En dröm om att bli fotbollsproffs har nog alla fotbollsintresserade barn någon gång haft. Efter att ha sett stjärnor som Maradona, Van Basten, Ronaldinho och Messi göra otroliga saker med en fotboll, tränar man hårt för att lyckas med samma saker. Det är inte lätt att bli fotbollsproffs och det är endast en liten procent av alla fotbollsspelare som klarar av att livnära sig på sin fotboll. Det gäller att ha talang, bra utbildare samt tur för att lyckas komma till toppen. Man kanske inte är den som sticker ut mest i ett lag, utan bara gör en bra match just när en scout tittar. Det i sin tur kan leda till att du blir plockad till ett lag med tränare som kan höja dig till nivåer du inte trodde var möjliga själv.

Hur optimerar man möjligheten att lyckas? Det finns inget säkert framgångsrecept för att bli fotbollsproffs och inte heller en speciell fotbollsskola man kan gå, liknande om man skulle bli målare eller frisör. Men en del saker kan man göra för att optimera möjligheten att lyckas. Exempelvis kan man träna extra utöver de fasta träningspass man har med sin förening. Man kan träna extra bollträning med sina lagkompisar, men också köra individuell styrketräning. Det kan man göra i stort sett var som helst och man kan köpa bra träningsredskap på www.gorillasports.se som har allt från hantlar, till träningsmaskiner.

Man kan även passa på att provträna med andra klubbar och på så sätt skapa nya kontakter, som i sin tur kan leda till ytterligare kontakter och helt plötsligt har du kanske fått kontakt med en tränare eller scout från en större klubb.

Det är även viktigt att äta rätt och sova tillräckligt. På så sätt återhämtar sig både kroppen och hjärnan för att orka prestera vid nästa pass. Har man sovit dåligt och inte ätit tillräckligt så kommer det märkas av direkt i form av dåligt fokus och dåligt humör.

Det är även väldigt viktig att vara mentalt stark då man kan hantera motgångar på ett bättre sätt. Det går inte som på räls alltid och man lär sig ofta mycket efter att ha gått igenom perioder då man förlorat mycket, inte fått spelet att fungera eller till och med varit petad. Det är sådant som i slutändan kan stärka dig som person.

Oavsett var fotbollskarriären tar dig i slutändan så får du aldrig se det som förlorad tid. Om du inte lyckas bli proffs så har du förmodligen fått flertalet vänner för livet, kanske till och med fått ett jobb tack vare fotbollen och sist men inte minst så har du lärt dig otroligt mycket om samarbete,respekt och om hur gruppdynamik fungerar.