Utrustning för fotbollsspelare

Även om fotboll är en relativt billig sport att ägna sig åt såtillvida att man inte behöver en stor mängd utrustning, krävs det ändå viss utrustning för att man ska kunna utöva sporten på bästa sätt, och kvaliteten på den utrustning man har blir desto viktigare just för att de är spelarens enda hjälpmedel.

Det främsta av dessa hjälpmedel är naturligtvis spelarens skor. Fotbollsskorna är den dyraste delen av spelarens utrustning, och också den del av utrustningen som kräver mest eftertanke. Detta eftersom det finns flera varianter av fotbollsskor, som bland annat är anpassade efter olika underlag. Exempel på varianter är FG (Firm Ground), som passar särskilt för naturgräs, AG (Artificial Ground), som passar bäst för konstgräs, FG/AG, som är anpassad för att kunna användas på både konstgräs och naturgräs, och TF (Turf), som passar bäst på grus. Skillnaden mellan dessa skor är framförallt dobbarna. Dobbarna på naturgrässkorna är till exempel långa och hårda, för att man ska få ett bra grepp även om man spelar på en blöt plan. Om man spelar med sådana skor på konstgräs riskerar man dock att få för fast grepp, vilket kan leda till vridskador i fötter och fotleder. Därför har konstgrässkor istället korta dobbar, som är extra slitstarka för att tåla det ökade slitaget från konstgräset. Kombinationsskor, som kan användas på både naturgräs och konstgräs, ger bra fäste på båda underlagen, och tål samtidigt slitaget från konstgräs. Grusskor skiljer sig på flera sätt från skor anpassade för spel på gräs. Till att börja med har de många små dobbar, istället för färre stora dobbar. Detta för att kontaktytan ska bli så stor som möjligt, så att man får fäste på det hårda underlaget. Eftersom grusplaner är hårdare än gräsplaner har grusskorna också mer dämpning.

Förutom skorna behöver fotbollsspelare också benskydd. Majoriteten av alla fotbollsskador sker på just benen eller fötterna, och benskydden ska förhindra detta. Tillsammans med benskydden ska spelarna också bära fotbollsstrumpor, som är extra långa för att de ska kunna vikas ned över benskydden och täcka dem helt, vilket håller skydden på plats.

När det gäller spelarnas kläder i övrigt finns inga särskilda krav, förutom att spelarna ska kunna röra sig obehindrat i kläderna. Vid matcher ska spelarna däremot bära shorts och t-shirt i lagets färger.

När man provar på att spela fotboll för första gången, till exempel när man som barn ska börja spela i en klubb, behöver man dock inte tänka på all denna utrustning från allra första början. Till barnets första provtillfälle räcker det om barnet har ett par gympaskor som går att springa i, ett par shorts och en t-shirt som sitter bra och som barnet kan röra sig obehindrat i. Om barnet sedan bestämmer sig för att fortsätta kan det vara läge att investera i ett par fotbollsskor, fotbollsstrumpor och klubbtröja. Om du som förälder letar efter barnkläder som passar bra för fotbollsträningar ska du gå in på Kidsbrandstore.se. De har ett stort utbud av kläder i en mängd olika stilar, bland annat sportkläder.